29.09.2025, TRABZON, TTSO- Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası (TTSO) Meclis Üyesi Fatih Mengüç, Trabzon'un tarihsel ve stratejik olarak çok önemli bir kavşak noktasında bulunduğunu, altyapı, ulaşım başta olmak üzere uluslararası planlara entegre olması gerektiğini belirterek, bu anlamda Yatırım Adası ve Endüstri Bölgesi'nin tamamlanmasının misyon olarak büyük önem arz ettiğini söyledi. Mengüç, projenin sahibi olan Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisinin bu projeyi takip etmesi gerektiğini kaydederek, "Odamızın sekretaryasını yürüttüğü projenin hamisi ve sahibi Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan'dır" dedi.
TTSO'nun Hafriyat, Yol, Köprü ve Tünel İnşaatı firmalarının bulunduğu 22. Meslek Komitesi'nden Meclis Üyesi Fatih Mengüç, tarih boyunca insanların en temel ihtiyaçlarından birinin ulaşım olduğunu belirterek, bu amaçla birçok tarihi yapı, hizmet ve teknolojiler geliştirildiğini söyledi. Mengüç gelişen dünyanın, sosyalleşme ve şehirleşme anlamında çeşitli altyapı hizmetlerinin ve çözümlerinin gelişmesine vesile olduğunu da ifade etti.
"DÜNYANIN EN ÖNEMLİ KAVŞAĞINDA YER ALAN TÜRKİYE VE TRABZON'UN ALTYAPILARI DÜNYAYA ENTEGRE OLMALIDIR"
TTSO Meclis Üyesi Fatih Mengüç, "Sektörümüz gelişen dünya düzeninde sadece kendi gelişimine değil, beraberinde birçok sektörün de gelişmesine vesile olmuş; insanların sosyalleşmesinin en büyük adımlarından birisi haline gelmiştir. Temel olarak dünyada gelişen altyapı, medeniyetler arasında etkileşimi de hızlandırmıştır. Ülkemiz jeopolitik olarak dünyanın bu bölgesinde en önemli kavşak noktasında bulunmaktadır. Ülkemizde de birçok altyapı projesi hem medeniyetimizin gelişmesi hem de insanlarımızın daha rahat etmesi için yapılmaktadır. Yani ülke olarak inşallah biz de dünyanın bölgemizde yürüttüğü planlamalara ortak oluruz" dedi.
"GÜNEY ÇEVRE YOLU VE KANUNİ BULVARI PROJELERİ TAMAMLANMALIDIR"
TTSO Meclis Üyesi Fatih Mengüç, meslek guruplarının kapsadığı sektörün Trabzon'daki projelerinin de altyapı projeleri olarak tanımlandığını ifade ederek şöyle konuştu:
"Trabzon'da altyapıdaki eksiklikler şehrin coğrafi konumu göz önüne alınarak çok boyutlu bir planlama ile çözülmelidir. Özellikle ulaşımda konusunda doğu- batı aksı ve buna bağlı şehir planlamalarında sıkıntılar ortaya çıkmaktadır. Bu sıkıntıların giderilmesi ve sağlıklı bir şehir planlanması için en önemli ve acil çözüm olarak Güney Çevre Yolu ön plana çıkmaktadır. Bugün itibarıyla sadece yüzde 4 inşaat gerçekleşmesi var. Şu anda da devam etmekte. Buna bağlı olarak şehir planlanması da uzun vadeli muhakkak yapılmalıdır. Kısa vadeli şehir planlamasında ön plana çıkan Kanuni Bulvarının da 17,9 kilometrelik yüzde 70'i tamamlanmıştır. İnşallah iki sene içinde geri kalan kısmı da tamamlanmış olur."
"HAFİF RAYLI SİSTEM TRABZON'A YENİ BİR SEKTÖR DE KAZANDIRACAK"
Trabzon'daki bir başka ulaşım altyapısının Hafif Raylı Sistem olarak planlandığını ve projelendirilmekte olduğunu ifade eden Mengüç şunları söyledi:
"Bu projenin uygulanması sektörümüzün bütün paydaşlarının alanına giriyor. Hafif Raylı Sistem şehrimizin ulaşım sorununu rahatlatırken diğer taraftan da meslek komitemize yeni bir faaliyet alanı daha açmış olacaktır. Burada diğer sektörlerle beraber düşünüldüğünde eğitimden, makine ekipmanları, hizmet ve servis sağlayıcılarının bu sektöre yönelik planlamalarını düşünmesi gerekiyor."
"CUMHURBAŞKANLIĞI YATIRIM OFİSİ TRABZON YATIRIM ADASI VE ENDÜSTRİ BÖLGESİNİ TAKİP ETMELİDİR"
TTSO Meclis Üyesi Fatih Mengüç, ulusal düzeyde ilimizi ilgilendiren projeler arasında Yatırım Adası Endüstri Bölgesi Projesi olduğunu belirterek, "Aslında Yatırım Adası Endüstri Bölgesi Projesinde sekretaryayı odamız yürütmektedir. Ancak Projesinin hamisi ve sahibi Cumhurbaşkanımız ve Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisidir. Benim önerim; odamızı da ilgilendiren bu projenin yerel dinamiklerden ziyade tamamen Cumhurbaşkanlığı nezdinde ulusal bir proje olarak takip edilmesidir. Bu projenin uygulamaya geçirilmesi ve şehrin tüm dinamikleriyle Cumhurbaşkanlığı nezdinde uygulanabilir fikirler üretilmesi gerektiğine inanıyorum" şeklinde konuştu.
"TRABZON ENDÜSTRİ BÖLGESİNDE PLANLANAN SEKTÖRLER SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI TARAFINDAN BELİRLENDİ"
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından planlanan Trabzon Yatırım Adası Endüstri Bölgesindeki sektörlerin Türkiye'nin uluslararası alanda rekabet gücünü artıracağını ifade eden Fatih Mengüç bu sektörleri şöyle sıraladı:
"Gıda Teknolojisi; bu bağlamda ilimizde düşünülen su ürünleri ihtisas organize sanayi diğer sektörlerle bu bölgede plana dahil edilmelidir. Biyoteknoloji, Nanoteknoloji ve Sağlık Teknolojisi; ilimizde biyolojik çeşitliliğe ve nitelikli sağlık teknoloji projeleri üretim teknolojileri bu bölge içinde diğer sektörlerle ortak planlamalıdır. Savunma Sistemleri, Güvenlik Teknolojisi, Uzay ve Havacılık, Bilişim Teknolojisi, Telekomünikasyon, Elektronik ve Otomasyon, Otomotiv Teknolojiler; Ülkemizde son yıllarda hızla gelişen ve dünyada savunma ve savaş konseptinde rol belirleyen kurum, kuruluş ve firmalar bu projeye mutlak dahil edilmelidir. Ülkemizde düşünülen otonom deniz araçları, uzun menzilli roket füze teknolojilerine alt yapı, üretim ve test merkezi olarak bütün paydaşlarla (Cumhurbaşkanlığı, Millî Savunma bakanlığı, Savunma Sanayi Başkanlığı başta olmak üzere Roketsan ASELSAN, Baykar vb.) planlamalar yapılmalıdır."
"TÜRKİYE'NİN DESTEKLEDİĞİ ORTA KORİDORU KUŞAK VE YOL PROJESİ İLE ENTEGRE ETMEK İSTİYORLAR"
Çin'in Karadeniz'e çıkış aradığına dikkat çeken TTSO Meclis Üyesi Mengüç, Yatırım Adası ve Endüstri Bölgesi Projesinin tek başına Trabzon'un yapabileceği bir proje olmadığını kaydederek şöyle konuştu:
"Ama uygulanabilirliği ve yapılabilirliği uluslararası düzeyde çok kabul gören dinamik bir projedir. Çünkü az önce bahsettiğimiz dünyadaki yeni gelişen ticari aktivitelerde doğu- batı aksında orta koridor (Pekin-Londra) güney- kuzey aksında kalkınma yolu (Basra- Moskova) ticari yolları Karadeniz'e çıkış arıyor. Yani uluslararası alanda bölgemiz ön plana çıkabilir. Bu bağlamda Çinlilerin Poti limanı tarafında ciddi bir çalışmaları var. Ayrıca bölgemizde yapılan diğer altyapı projelerine Yatırım Adası ve Endüstri Bölgesi Projesi bir alternatif değildir. Yatırım Adası ve Endüstri Bölgesi Projesi başlı başına uluslararası alana yönelik olarak orta ve yüksek teknolojik ürünlerin geliştirilmesi, üretilmesi ve pazarlanması için planlandı. Bu konuda da dediğim gibi bir proje olarak yani makro proje olarak bakıldığı zaman sektörümüzdeki üyelerimizin de çok ciddi gelirler elde edebileceği, çok farkındalıklı bir iş yapacaklarını düşünüyoruz."
"ULUSLARARASI PROJELERDEN KOLLEKTİF BİR GÜÇLE PAY ALABİLİRİZ"
TTSO Meclis Üyesi Fatih Mengüç, TTSO üyelerinin ülke genelinde başta olmak üzere uluslararası projelerden daha fazla yararlanabilmesi için kolektif hareket edilmesi gerektiğini söyledi. Mengüç, "Ayrıca ilimizde yapılan ulusal bazda altyapı çalışmalarında da üyelerimizin daha organize bir şekilde projelere talip olmaları, paydaş olurken, organize bir şekilde hareket etmeleri gerektiğine inanıyoruz ve bu şekilde belirtilen projelerden ve ticaretinden daha fazla pay alacağımızı düşünüyorum" dedi.
"HAFRİYAT İÇİN SEKTÖR ÜYELERİMİZ VE BELEDİYELERİN İŞ BİRLİĞİ ŞART"
Mengüç, belediyeler ile sektörün daha aktif iş birliği yapmasının şehre daha fazla fayda sağlanabileceğini ifade ederek şöyle konuştu:
"En büyük problem hafriyat döküm sahası. Sektörümüz ve belediyelerimizin bu konuda aktif bir iş birliği yapması gerekiyor. Sektörel bilgi birikimimiz ile yerel yönetimlere de çok ciddi katkı yapacağımızı düşünüyoruz. İmar planları dahi yapılırken hafriyat yapılma şekli, hafriyatın, toprağın nitelendirmesinden tutun da depolamasına kadar olan yerlerin imar planlarında yer almasında bizim de görüşlerimizin değerlendirilmesinde, odamızın üyelerinin fikirlerinin fayda sağlayacağı aşikârdır."
"TRABZON'DA MAKİNA PARKI İHTİYAÇ VAR"
Mengüç sektörde faaliyet gösteren üyelerine ait makine ve diğer malzemelerin proje sahalarında çalışmadığı zamanlarda bakım, onarım, park ve depolama sorunu yaşandığına dikkat çekerek şunları söyledi:
"Üyelerimizin makine, ekipman, gerek tamir, bakım gerekse depolama konusunda ciddi park ve depolama sıkıntıları var. Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası, sektör üyelerimiz ve belediyeler ile şehrimizdeki bu ihtiyaca yönelik Ankara'daki OSTİM benzeri bir sanayi sitesi gibi bir çözüm getirilmesi gerekiyor."