Karadeniz Destinasyonu Trabzon Konferansı gerçekleştirildi. Proje 5 milyar dolar gelir hedefliyor

12.11. 2025, TRABZON, TTSO - Artvin Çoruh Üniversitesi, Karadeniz Konfederasyonu (KADEKON) ve Türkiye Muhtarlar Konfederasyonu iş birliğinde düzenlenen "Karadeniz Destinasyonu" projesinin Trabzon bölümü yapıldı. Projenin Karadeniz havzasına turizm sektöründen 5 milyar dolar gelir kazandırılması öngörülüyor.

Açılış programında Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenterler Asamblesi KEİPA Genel Sekreteri Asaf Hacıyev, Avrasya Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mahir Kadakal, Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası (TTSO) Başkan Yardımcısı Ali Haydar Baş, KADEKON Genel Başkanı Hızır Mürtezaoğlu, Türkiye Muhtarlar Konfederasyonu Genel Başkanı Kadir Delibalta, KADEKON MKYK Üyeleri Prof. Dr. Ahmet Bülent Göksel, Prof. Dr. Fevzi Çakmak, KADEKON Başkan Vekili Dr. Zekiye Seda Sönmez Artvin Çoruh Üniversitesi Turizm Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Hüdayi Ercoşkun ve İZFAŞ Fuarlar Müdür Yardımcısı Yusuf Erdoğan birer konuşma yaptı.

HACIYEV: GELECEĞİMİZ İŞ BİRLİĞİNDEDİR

KEİPA Genel Sekreteri ve Azerbaycan Milletvekili Asaf Hacıyev, 13 devletin bir araya geldiği oluşumun çok geniş bir alanla etkileşim içinde olduğunu söyledi. KEİPA'nın etkileşim alanını genişlettiğini kaydeden Hacıyev şöyle konuştu:

"Karadeniz dünya siyasetinde önemli rol oynuyor. Neden derseniz, dünyanın enerji geçiş hattıdır ve jeopolitik önemi yüksektir. Asya ve Avrupa kıtalarını birleştiren, ticaret yollarının geçtiği bölgedir. Aynı zamanda petrol ve gaz hammadde kaynağına sahiptir. Ama en önemli değeri burada yaşayan insanlardır. Farklı kültürler, diller, örf ve adetler vardır. Hatta farklı dinlere de sahip bir mozaiğiz tıpkı Avrupa Birliği gibi. Bizim amacımız barışı buraya getirmektir. Bu bir iş birliğidir. Bu konferansın çok önemli bir tarafı var; turizm barışı getirir. Türkiye 2024 yılında 60 milyar dolar turizm geliri elde etti, 2025 yılında ise 70 milyar dolar gelir beklemektedir. Bu coğrafyada çok önemli üç ülke var: Türkiye, Gürcistan ve Azerbaycan. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı, yani geçmişteki İpek Yolu hattı bu ülkelerden geçiyor. Dünyada yılda 300 milyon turistin 125 milyonu Avrupa'ya gidiyor. Türkiye dünya turizm sektöründen yüzde 7 oranında pay aldı. Bir turist ortalama 170 dolar harcıyor ve turizm sektöründe dünya genelinde 352 milyon işyeri var. Bu büyük bir ekonomi. Karadeniz bölgesinde en yüksek turizm hareketi Yunanistan, Arnavutluk ve Türkiye'de bulunmaktadır. KEİ bölgesinde çok sayıda turizm noktası var. Son yıllarda Arnavutluk ve Gürcistan büyük atılım yaptı. Rusya ve Ukrayna arasındaki savaş bu bölgedeki turizm hareketini maalesef durdurdu. KEİ ülkeleri arasında diyalog çok önemlidir. Diyalog olmadan hiçbir şey olmaz. Bizim geleceğimiz diyalog ve iş birliğindedir."

KADAKAL: KARADENİZ YAŞAYAN MEDENİYETLER MOZAİĞİDİR

Avrasya Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mahir Kadakal, Karadeniz destinasyonu konferansının bölgenin dünya sahnesindeki görünürlüğünü artıracağını belirterek şöyle konuştu:

"Yaşayan medeniyetler mozaiği olan bu bölge; deniz ve dağ ile coğrafya ve emeğin iç içe geçtiği bir yerdir. Bu zenginliği dünya ile buluşturmayı hedefleyen bu çalıştaya ev sahipliği yapmaktan mutluluk duyuyorum."

BAŞ: KARADENİZ DESTİNASYONU ÇİN TURİZMİNE AÇILMALI

Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Başkan Yardımcısı Ali Haydar Baş, Karadeniz destinasyonu kapsamında gündeme gelen konuların bölge turizminin gelişmesine katkı sağlamasını temenni etti. Dünyada iklim değişikliğinin yaşandığına dikkat çeken Baş, Doğu Karadeniz Bölgesi'nin iklim değişikliği ile çok kıymetli bir bölge olmaya başladığına işaret etti. Baş şöyle konuştu:

"Bölgemiz, iklim değişikliğinden sonra dünyanın en önemli bölgelerinden biridir. Su havzası olarak ve jeopolitik durumundan dolayı önemi artıyor. Bu değişim, turizme olumlu veya olumsuz etkileri dikkate alınarak gelecek adına değerlendirilmelidir. Günümüzde Doğu Karadeniz'de iki ay turizm oluyor. Trabzon'un nüfusu 890 bin civarındadır. Trabzon'a yılda 1,5 milyon turist geliyor. Nüfusunun iki katı ve gelen turistin yüzde 90'ı 60 güne sıkışıyor. Bu durum da şehir altyapısını zorluyor. İki aya sıkışan turizmde nitelikli eleman istihdamı da zorlaşıyor. İki ay dışında kalan aylarda elemanların maliyetleri önemli bir külfet oluşturuyor. Firmalar farklı sektörlerde çalışarak maliyetleri karşılamaya çalışıyor. Bu nedenle farklı lokasyonlara açılmayı planlıyoruz. Trabzon ve bölgemize yüzde 90 oranında Körfez ülkelerinden turist geliyor. Suudi Arabistan, Kuveyt, Birleşik Arap Emirlikleri, Bahreyn, Ürdün gibi ülkelerden geliyorlar. Çin pazarında epey çalışma yaptık. 1,5 milyar insan geziyor; 150 milyon kişi anlık olarak Çin dışında seyahat ediyor. Dünyanın neresine giderseniz Çinli var. Geçen yıl Çinli turistler şehrimizi ziyaret etti. Çinli turistlerin seyahat zamanları Şubat-Mayıs ile Eylül-Aralık ayları arasında gerçekleşiyor; yani bizim boş olduğumuz dönemler. En büyük engelimiz ise Trabzon ile Çin arasında ulaşım engelimizdir. Hava ulaşım bağlantısının olmaması büyük bir eksiklik ve bu bağlantıyı kurma çalışmalarımız devam ediyor. Trabzon'a 25'in üzerinde ülkeden direkt uçak seferleri yapılıyor. Geçtiğimiz yıl Özbekistan'dan Trabzon'a charter seferleri yapıldı. Çin'den de Özbekistan'ın başkentine haftada 3 gün direkt uçak seferleri var. Bu hatta bağlanmak istiyoruz ve Trabzon ile bölge turizm paketinin bir bacağı olmak için çalışıyoruz. Şanghay-Taşkent, Taşkent-Trabzon ve İstanbul bağlantılı turizm destinasyonunu başlatmak istiyoruz. Havaalanımızın yeni projesi tamamlanınca Çin'den Trabzon'a büyük uçakların gelişi mümkün olacaktır. Çinlilerin ülkemizdeki turizm potansiyeline ilgisi yüksek. Mağaralar, taş yapılar ve dağlar çok ilgilerini çekiyor. Örneğin Gümüşhane Karaca Mağarası çok kıymetli. Bunun gibi bölgemizdeki illerde de çok sayıda turizm değeri var. Önemli olan bu değerlerimizi kimlere tanıtıp aktardığımızdır. Avrupa'da bir turizm hareketi var ama bizim ülkemiz ve bölgemizdeki turizm varlıkları kadar zengin değiller. Biz bu bölgenin turizmini ortak akılla hareket ederek büyütebileceğimize inanıyoruz."

MÜRTEZAOĞLU: KARADENİZ DESTİNASYONU 5 MİLYAR DOLAR GELİR HEDEFLİYOR

KADEKON Genel Başkanı Hızır Mürtezaoğlu, ülkeyi kalkındıracak hamlelerde görev almanın birey olmanın sorumluluğu olduğunu hatırlatarak Karadeniz Destinasyonu projesinin bölgesel bir kalkınma projesi olduğunu söyledi. Kültür ve turizm alanında iş birliğiyle 18 Karadeniz ilini kapsayan projenin 5 milyar dolar gelir sağlamasının öngörüldüğünü vurgulayan Mürtezaoğlu şöyle konuştu:

"Dünyada iller tek başına tanıtılmıyor; bölge olarak ön plana çıkartılıyor. Dünya turizminden pay almak için çalışılıyor. Büyük Londra turu bir örnektir. Ülkemizde il tanıtım günleri yapılıyor ancak bunun dünya turizminde bir yeri yok. İller bazında tanıtım var. Kalkınma ajanslarıyla dar bölge tanıtımı yapılıyor. Dünyada ise birden çok ülke bir araya gelerek tanıtım yapıyor. Dünyadaki trend bu ve biz de bu düşüncenin bir ürünü olarak Karadeniz Destinasyonu'nu geliştirdik. Turizm alanında Karadeniz'de bu iş birliğini hayata geçirmeliyiz. Bölgenin kalkınması için Karadeniz'in çevresindeki kıyı ülkeleriyle ortak bir kültür ve turizm iş birliği kurulmalıdır. Buna sadece bir kruvaziyer turu olarak bakmamalıyız. Bu, topyekûn kültür ve turizmin öncülüğünde bir kalkınma hamlesidir. Karadeniz'de kruvaziyer destinasyonunu başarırsak, dünya kruvaziyer turizmindeki yeni destinasyon arayışlarına alternatif olabiliriz. Bu kalkınma hamlesinde büyük bir sermayeye ihtiyaç yok; il tanıtım günlerine harcanan bütçeyi, bölgesel tanıtıma ayırmak yeterli olacaktır. Karadeniz Destinasyonu konferansının ilki Samsun'da yapıldı, şimdi Trabzon'da gerçekleştiriyoruz, ardından İzmir'de yapacağız. İzmir'deki uluslararası fuarda bir Karadeniz-Blacksea bölümü açılacak. Fuara yurt dışından katılımcılar gelecek. Karadeniz Destinasyonu dünya genelinde tanıtılacak. 5 milyar dolar gelir sağlanması hayal değil. Dünyada 5 ülke bir araya gelerek tanıtım yapıyor. Biz de birlikte başaracağız."

DELİBALTA: BİRÇOK MEDENİYETİN YAŞADIĞI KARADENİZ DESTİNASYONU DÜNYAYA TANITILMALI

Türkiye Muhtarlar Konfederasyonu Genel Başkanı Kadir Delibalta ise turizmin manevi karşılığının çok yüksek olduğunu belirterek, Karadeniz Destinasyonu konusunda Kastamonu'dan Artvin'e kadar bütün üyelerinin çalışmaya hazır olduğunu vurguladı. Delibalta, bu kadar medeniyetin yaşadığı bu toprakların turizme kazandırılması gerektiğini hatırlatarak, öncelikle bölge, ardından ülke olarak tanıtımlara ağırlık verip dünyaya açılmak gerektiğini kaydetti.

GÖKSEL: KARADENİZ DESTİNASYONU MARKA OLMAYA HAZIRDIR

Karadeniz Destinasyonunda anlatılacak ve pazarlanacak çok kıymetli potansiyeller olduğunu vurgulayan KADEKON MKYK üyesi Prof. Dr. Ahmet Bülent Göksel ise bir araya gelip bu fırsatın değerlendirilemediğini ifade etti. Göksel şöyle devam etti:

"Karadeniz Destinasyonunun marka olması için hazırdır. Marka olduğunda sağlayacağı kazançlar olağanüstü. Eğer Karadeniz destinasyonunu markalaştırırsak turizm sektörü ürünlerini de geliştirilebileceğiz."

Tüm Resimleri İndir

İÇERİĞİ PAYLAŞ