DEMİRYOLU BU COĞRAFYADA TÜRKİYE’NİN GELECEĞİDİR

  Yazı Boyutu - 14 +

Bazı şehirler ülkelerinin de kaderini belirler. Örneğin, İstanbul’un fethi bir çağın kapanışını ve yeni bir çağın başlangıcını oluşturur. Ve sekiz yıl aradan sonra Trabzon’un fethi de İstanbul’un fethini tamamlar. İstanbul ve Trabzon tarih sayfalarında sahip oldukları derinlik ve stratejik önemlerinden ötürü ülkelerinin ve bölgelerin kaderini belirlemede üstün rol oynarlar. Trabzon Türkiye’nin sınırlar ötesine taşan büyük ticaretin ve zenginliklerin kavşağıdır.


Sanayi devrimi öncesinde Trabzon, Asya ve Avrupa arasındaki ipek yolunun en güvenli karayolu ve deniz yolu ile ünlendi. Karadeniz ve Akdeniz yolları aracılığıyla Asya’nın, Avrupa kıtası ile irtibatı sağlamada Trabzon oynadığı önemli rolü ile “Semerkanda giden Altın Yol” adını aldı. Trabzon, bu özel konumundan ötürü, tarih sayfalarında küçük İstanbul diye de anılır. Her türlü emtia yanında, insanların, kültürlerin Doğu ile Batı arasında akışına hizmet etti.


Sanayi devriminin yaşandığı 1800’lü yılların ardından Trabzon, dönemin önemli bir limanı ile gücünü doruk noktasına taşıdı. Kent adeta dünya vitrinindedir. Öyle ki bu özelliğinden dolayı Doğu-Batı arasındaki akışın en güçlü merkezini oluşturur. O dönemler yabancı yazarlar Trabzon’un bu gücünü şu cümle ile tanımlarlar. “Doğu-Batı arasında ticareti elinde bulundurmak isteyenler mutlaka Trabzon limanına sahip olmalıdırlar”.


Bu tespit oldukça yerinde bir saptamadır. Zira, Trabzon limanından elde edilen gelir, o dönemin Osmanlı imparatorluğunun bütçe açıklarını kapayacak kadar değer kazanır.


Doğu bloğunun çöküşünün ardından Uluslararası arena da Türkiye uluslararası transit taşımacılıkta baypas edilmeye çalışılmıştır. Yeniden dünya vitrinine çıkan Trabzon ve limanı güçlü bağlantıları ile yeni ticarette söz sahibi olmaya başardı. Özellikle Karadeniz sahil yolu projesini devreye alarak Doğu-Batı ve Kuzey-Güney ulaşımındaki imkanları ile ticaretin şekillenmesinde pay sahibi oldu. Türkiye’nin desteklediği orta koridor strateji ile yeni dünya düzeninde Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi ve devamında Marmaray Projesi ile büyük bir avantaj sağlayarak kesintisiz Londra-Pekin hattını 15 güne düşürdü.


4. uluslararası İpekyolu İşadamları zirvesi kapsamında Trabzon’a gelen Çin Halk Cumhuriyeti’nin Ankara Büyükelçisi Deng Li, Çin'in Bir Kuşak, Bir Yol inisiyatifi ve Türkiye'nin orta koridor stratejilerinin uyumlaştırılması sürecinde önemli bir sembolik olay olduğunu ifade ederek işbirliğine dikkat çekti. Çin Türkiye ile ticareti büyütürken, Trabzon ile yakından ilgilenmektedir. 


Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın bir çok kez müjdelemiş olduğu Trabzon-Erzincan Demiryolu uluslararası alanda da büyük bir beklenti haline gelmiştir


Bölgemizi ileriye taşıyacak projelerde her zaman büyük desteğini gördüğümüz Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan 2018 ve 2019 yıllarında Trabzon’da yaptığı konuşmalarda, “Trabzon-Erzincan arasında yapacağımız yeni demir yolu şehrimizin cazibesini artıracak bir projedir. Trabzon-Erzincan arasında hızlı tren projemizi hayata geçirerek hızlı tren ağına ekleyeceğiz. Bu hattın etüt çalışmaları devam ediyor” ifadelerini kullanarak bizlere en büyük müjdeyi vermiştir.


Erzincan-Gümüşhane-Trabzon demiryolunun bölgemiz için katma değer yaratacak, orta ve yüksek teknoloji ürün üretilecek olan Trabzon Yatırım Adası Endüstri Bölgesi’ne, buradan da Rize Lojistik Merkezi’ne bağlanması, böylece bölgenin Pekin’den Londra’ya kadar olan Demir İpekyolu’na entegrasyonu hedeflenmektedir.

 

Son Başbakanımız Sayın Binali Yıldırım, 2016 yılında Erzincan’da yaptığı konuşmada “Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün vasiyeti” olarak nitelediği, 100 yılı aşkın süredir beklenen Erzincan-Gümüşhane-Trabzon demiryolunun 2023’e kadar yapılacağını müjdelemiştir.

 

Sayın Yıldırım konuşmasında ayrıca projenin özelliklerine de vurgu yaparak, “Erzincan’a demiryolu getirdik. Şimdi Trabzon’u Erzincan’a oradan Orta Asya’ya ve Avrupa’ya bağlayacağız. Erzincan-Trabzon demiryolu Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün vasiyetidir. Erzincan-Gümüşhane-Trabzon demiryolunu 2023’e kadar biz yapacağız. Hayırlı olsun. 2 tünel var ve her biri 23 kilometre. Zigana’nın altından giriyor, Gümüşhane’den çıkıyor. Zor diye bırakıp kaçacak halimiz yok. Zor olan hemen yapılır. İmkânsız olan biraz zaman alır” ifadeleriyle bölgemizi heyecanlandırmıştır.

 

Tüm bunları göz önüne aldığımızda, Erzincan-Gümüşhane-Trabzon demiryolu; başta Gümüşhane’nin ve bölgenin Türkiye ekonomisine çok büyük katkı sağlayacak değerli madenlerinin dünya ile en verimli lojistik entegrasyonunu sağlayacaktır.

 

Temmuz 2018’de ihalesi yapılan “Erzincan-Gümüşhane-Trabzon Demiryolu (altyapı) etüt, proje, mühendislik ve danışmanlık” hizmet alım işinin proje kısmı tamamlanmış ve idareye teslim edilmiştir.

 

Artık Erzincan-Gümüşhane-Trabzon Demiryolunun yatırım programına alınması ve yapım ihalesi tarihinin müjdesini de tüm bölge halkı ve iş dünyası olarak bekliyoruz.

 

Tüm bunları göz önüne aldığımızda, Erzincan-Gümüşhane-Trabzon demiryolu; başta Gümüşhane’nin ve bölgenin Türkiye ekonomisine çok büyük katkı sağlayacak değerli madenlerinin dünya ile en verimli lojistik entegrasyonunu sağlayacaktır.

 

Türkiye’nin gelişmesi adına tarihsel misyonunu hedef Trabzon uluslararası başarılarını geliştirerek bugünde dünya vitrinine çıkmıştır. 4. kez ev sahipliği yaptığı Uluslararası İpekyolu İşadamları zirvesine 25’in üzerinde ülkeden üst düzey devlet erkanı, bürokrat ve iş adamları katılmaktadır. Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası yurt dışında 30’un üzerinde ki işbirliği protokolü ile bölgesinde uluslararası ticaretin gelişmesini katkı vermektedir.

 

Trabzon, Türkiye’nin en fazla ihracat gerçekleştiren 14’uncu şehri olmuştur. Dünya ‘ya Türkiye’den ihraç edilen Türk fındığının ihracat üssüdür. Ülkemizin yaş sebze ve meyve ihracatını gerçekleştiren girişimcilerimiz ile gururlanmıştır. Bir yılda 4 milyona yaklaşan iç hat ve dış hat yolcu ile Trabzon Uluslararası havaalanı Türkiye’nin en hareketli uluslararası hava alanıları arasındadır. Trabzon limanı 10 milyon kapasitesini kullanan ve uluslararası konteyner aktarma kapasitesi sürekli gelişmektedir. Uluslararası alanda ulaşım ağının yanı sıra sağlık ve turizmde Türkiye’nin yükselen önemli bir bölgesidir. Trabzon dört organize sanayi bölgesini üretim üssüne dönüştüren beşinci organize sanayi bölgesini hakarete geçiren ihracata yönelik güçlü bir sanayi üretimi yapan bir ilimizdir. Türkiye’nin ilk Endüstri Bölgesi ve Yatırım Adası ile hedef büyüten Trabzon bu coğrafyada Türkiye’nin geleceğidir.