Transit nakliyatta Kafkasya'daki sorunlar masaya yatırıldı. Sarp genişliyor Tırlar SMS ile geçiş hakkı kazanıyor. Gürcistan Transit Karayolu'na Türk Müteahhitler yap-işlet-devret modeli teklif etti.

  Yazı Boyutu - 14 +

23.08.2013, TRABZON-TTSO, Kafkaslar ve Orta Asya transit ulaşımında güzergah ve sınır kapılarında yaşanan sorunlar Türkiye ve Gürcistan masaya yatırdı.

 

14-17 Ağustos 2013 tarihleri arasında Tiflis'te bir araya gelen her iki ülke yetkilileri başta Sarp Sınır Kapısı'nın genişlemesi olmak üzere devamında Gürcistan karayolu ile Gürcistan-Azerbaycan Kırmızı Köprü Sınır Kapısındaki sorunları görüştürler. Türk nakliyecilerinin sorunlarına çare arandı. Uygulamalar gözden geçirildi. Yeni çözüm yolları üzerinde karşılıklı fikir alış verişinde bulunuldu. Bu güzergah üzerinde çalışan nakliyeciler ile ihracatın önünün açılmasına gayret gösterildi.

 

TTSO DA GÜRCİSTAN HEYETİNDE YER ALDI. MECLİS ÜYESİ ÖNDER REİS GÖRÜŞMELERE KATILDI

 

Ekonomi Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Bülent Uğur Ecevit'in başkanlığındaki Türk heyette Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Meclis Üyesi Önder Reis ile Oda Ticaret Müdürü Sabri Küçük'ün yanı sıra Ekonomi Bakanlığı, Uluslararası Nakliyeciler Derneği, Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği Genel Sekreterliği ve Hopa Ticaret ve Sanayi Odası'ndan yetkililer de katıldı.

 

BAŞKAN HACISALİHOĞLU İLE SEKTÖR SORUNLARI VE TİFLİS TOPLANTISI GÖRÜŞÜLDÜ

 

14. Grup- Otomotivi Nakliyat Meslek Komitesi Meclis Üyesi Önder Reis ve Ali Uzunalioğlu Tiflis toplantısı sonrasında Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı M. Suat Hacısalihoğlu ile bir durumu değerlendirmesinde bulundu.  Reis,  Meslek Komitesinde faaliyette bulunan nakliyat sektöründeki firmaların Gürcistan sınırlarında büyük zorluklar yaşadıklarını vurguladı. Türk heyeti olarak Tiflis toplantısında bir rapor halinde konuların gündeme getirildiğini söyledi.

 

BAŞKAN HACISALİHOĞLU MESLEK KOMİTEMİZ VE ODAMIZ SORUNLARI YAKINDAN TAKİP EDİYOR

 

Başkan M. Suat Hacısalihoğlu, Gürcistan'da yaşanmakta olan sorunların öncelikle meslek komitesi ve oda tarafından sıkı takip edildiğini aktardı. Gürcistan hattını kullanan firmaların sorunlara karşı bilgilendirmelerinin faydalı olduğunu dile getirdi. Olumsuzlukların giderilmesi için çalışmaların devam edeceğini dile getirdi.

 

TTSO TİFLİS TOPLANTISINI RAPORLADI

 

Tiflis'te yapılan görüşmelerde TTSO Meclis Üyesi Önder Reis ve Ticaret Müdürü Sabri Küçük'ün hazırladığı raporun bazı önemli bölümleri şöyle:

 

ACARİSTAN-GÜRCİSTAN SINIR KAPISINDA TÜRK ARAÇLARININ SORUNLARI İZLENDİ

 

Heyet, Tiflis'te Gürcistan Ekonomi Bakan Yardımcısı Natia Mikhaladze başkanlığındaki yetkililer ile 3 gün süren görüşme ve incelemelerde bulundu.  Ziyaretin ilk günü Tiflis Büyükelçiliği ve Ticaret Müşavirliği yetkilileri Gürcistan- Azerbaycan Kırmızı Köprü Sınır Kapısı incelendi..Sınır gümrüğünde, ihraç ve ithal taşıması yapan Türk araçlarına verilen hizmetin iş süreçleriyle ilgili Gürcü yetkililerden bilgi edinildi. Türk araçlarına yapılan uygulamalar izlendi. Araç şoförleri ile görüşmelerde bulunuldu.

 

Gürcistan'dan geçen uluslararası karayolu güzergahında seyreden Türk araçlara karşı takınılan olumsuzlar, sınır kapılarında aşırı bekletilmeler, araçların yakıt depolarının uygunsuz olduğu gerekçesi ile aşırı cezalar başlıca sorunlar olarak dile getirildi.

 

Azerbaycan-Gürcistan arasındaki Kırmızı Köprü Sınır Kapısı'ndan geçiş yapmakta olan Türk araçlarında yakıt depoları üzerinde standart kontroller yapıldı ve uygun oldukları tespit edildi.

 

MÜSTEŞAR ECEVİT GÜRCİSTAN TRANSİT KARAYOLUNU YAP -İŞLET -DEVRET MODELİ İLE TÜRKİYENİN TALİPLİ OLAÜBİLECEĞİNİ SÖYLEDİ

 

Ekonomi Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Bülent Uğur Ecevit'in yaşanmakta olan sorunlara çözüm arayışında bulunduklarını kaydederek,  Gürcistan transit karayolunun Türkiye’deki gibi yap-işlet-devret modeliyle yenileyebileceklerini ifade etti.

 

Transit yol geçiş bedelleri konusunda da açıklamada bulunan Ecevit,  karşılıklılık esasına göre UBAK belgesi ibraz edenlerden ücret alınmaması gerektiğine dikkat çekti.

 

GÜRCİSTAN KARAYOLU İYİLEŞTİRİLECEK

 

Söz Gürcü Kara Ulaştırması Müdürüne geçtiğinde, yap-işlet-devret modelini örnek alacaklarını, Türk müteahhitlerden faydalanmayı düşündüklerini, Tiflis’in dışından geçen çevre yolunun yakın bir zamanda ıslah edileceğini belirtmiştir. Ülkelerini transit geçen araçlardan yalnızca transit yol geçiş bedeli aldıklarını, bu bedeli kaldıramayacaklarını söylemiştir. Kapanış konuşmalarının ardından toplantı sona ermiştir.

 

 

GÜRCİSTAN SARP KAPISININ GENİŞLETİLMESİNİ DESTEKLİYOR, VERİ PAYLAŞIMI ÖNERİSİ GETİRDİ

 

Ekonomi Bakanlığında da Türk ve Gürcü taraflar bir araya  geldi. Burada Gürcistan Ekonomi Bakan Yardımcısı Natia Mikhaladze Sarp sınır Kapısı'nın genişletilmesi düşüncesine destek verdiklerini belirtti. Kapı'daki elektronik veri paylaşımının da gündeme alınmasını istedi.

 

MÜSTEŞAR ECEVİT TÜRK ARAÇLARININ SORUNLARINI GÜRCÜ MAKAMLARA AKTARDI ÇÖZÜM İSTEDİ

 

Burada yaptığı konuşmada, Ekonomi Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Bülent Uğur Ecevit  Sarp Sınır Kapısı'nda yaşanmakta olan sorunları Gürcistan makamları ile paylaştı. Çözüm istenen ve gündeme getirilen konuları ise şöyle sıraladı. Kantar ölçümlerindeki farklılıklar, Transit yol geçiş bedelinin kaldırılması, TIR kuyruklarının oluşması, Park alanlarının iyileştirilmesi, Güzergaha göre refakat hizmet bedellerinin düşürülmesi, Transit yolların bozukluğu, Yakıt depolarının hukuki boyut.

 

Toplantıda iletilen sorunları yanıtlayan Vladimer Khundadze de kantarların doğru ölçtüğünü, refakat hizmet bedellerinin kanunlara göre belirlendiğini, yakıt depo cezalarının ise haklı olarak yazıldığını belirtti.

 

GÜRCİSTAN DA ARAÇLARA AKARYAKIT CEZASI UYGULANAN YASA

 

Khundadze ayrıca yakıt depolarıyla alakalı şu bilgiyi de paylaştı., “Gürcistan vergi kanunlarına göre Gürcistan’a giriş yapan araçların sadece motor besleme sistemi ile mimari ve teknolojik olarak bağlı olan standart yakıt deposunda bulunan yakıt vergiden muaf tutulmuştur. Diğer durumlarda, aracın deposunda bulunan yakıt beyan edilmemiş mal olarak değerlendirilmekte ve transit geçiş durumunda Gürcistan vergi kanunun 289. Maddesi 25. Paragrafı ve tekrarlandığı takdirde 289. Maddesi 26. Paragrafı gereği cezaya tabii tutulduğu belirtilmiştir.”

 

 

GÜRCİSTAN 650 TÜRK ARACA AKARYAKIT CEZASI UYGULADI

 

İstatistik verileri de paylaşan Khundadze 2013 yılı 1 Ocak-13 Ağustos tarihlerinde Azerbaycan tarafından gelen 27 bin 335 adet Türk plakalı aracın 650’sine beyan edilmemiş akaryakıt cezası uygulanmış, ortalama yüzde 2,4’üne tekabül ettiğini söyledi. Aynı dönemde, aynı hat üzerinden Gürcistan’a giriş yapan 18 bin 567 Gürcü plakalı aracın 677’sine ceza uygulanmış, yüzde 3,6’sına tekabül ettiğine dikkat çekti.

 

STANDART DOPOLU ARAÇLARA DA CEZA KESİLMESİ ÖRNEK GÖSTERİLDİ

 

Türk heyeti toplantıda 2013 model Mercedes marka bir araca ait ve depoları fabrikasınca takılmış 450+550 litre, tip onay belgesinde ve araç ruhsatında hacimsel olarak belirtilmiş bir şekilde belge ve depo resimleri bulunan araca hangi gerekçe ile ceza yazdıklarını açıklamaları istendi. Gürcü makamlar örnek karşısında suskun kaldılar.

 

SARP KAPISINDA SMS İLE TR ARAÇLARI YÖNLENDİRİLECEK

 

Toplantıda, Gürcü Polis Departmanı Başkan Yardımcısı Levan Machavariani ise sınır beklemelerinin tamamı ile turist geçişlerine bağlı olduğu, tır parklarına yönlendirmelerindeki nedenin araçları dağıtmak olduğunu, yakın bir zamanda araç sürücülerine SMS ile gümrük kapılarına yönelme hizmeti sunacaklarını, bunun çok düşük bir bedelle uygulanacağını sözlerine ekledi.