06.11.2025, TRABZON, TTSO- Düzce Belediye Başkanı, eski Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, Türkiye'nin son 60 yıldan beri dünyanın 17'nci büyük ekonomisi olduğunu anımsatarak, "Türkiye'nin artık bir sıçrama yapması gerekiyor. Bu da ancak yüksek katma değerli sanayi üretimi ve ihracatını artırmakla mümkündür. Bu amaçla planlanan ve aralarında Trabzon Yatırım Adası Endüstri Bölgesi'nin de bulunduğu 5 Mega Endüstri Bölgesi'nin hayata geçirilmesi bu anlamda çok mühimdir. Trabzon Yatırım Adası ve Endüstri Bölgesi de hükümetin projesi olmalı, hükümet bu projeyi sahiplenmeli, altyapısını yapmayı üstlenmeli. Hatta üzerindeki fabrikaları kurarak girişimciye tahsis etmelidir" dedi.
TTSO'DA YATIRIM ADASI TOPLANTISI YAPILDI
Trabzon Yatırım Adası ve Endüstri Bölgesi'nin bugünü ve geleceğinin değerlendirildiği toplantı Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası'nda (TTSO) yapıldı. Toplantıya Trabzon Valisi Aziz Yıldırım, Düzce Belediye Başkanı ve eski Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Erkut Çelebi, TTSO Yönetim Kurulu Sayman Üyesi Emre Koç, TTSO Yönetim Kurulu Üyesi Sayım Adanur, Arsin Belediye Başkanı Hamza Bilgin, Trabzon Büyükşehir Belediyesi Başkan Danışmanı Mustafa Yaylalı, Düzce Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Erdoğan Bıyık, Arsin OSB Yönetim Kurulu Başkanı Dursun Ali Sakarya ile Şinik, Beşikdüzü ve Vakfıkebir OSB yetkilileri ve diğer ilgililer katıldı.
ÇELEBİ: TÜM İZİNLERİ ALINDI, YATIRIMA HAZIR HALE GETİRİLDİ
Toplantının açılışında Trabzon Yatırım Adası Endüstri Bölgesi'nde bugüne kadar yapılan ve bundan sonra yapılması planlanan çalışmalarla ilgili bir sunum yapıldı.
TTSO Başkanı Erkut Çelebi, Trabzon Yatırım Adası Endüstri Bölgesi'nin bütün izinlerinin alınarak yatırıma hazır hale getirildiğini vurguladı. Çelebi, bugünkü haliyle yaklaşık 20 milyarlık bir dolgu maliyetinin bulunduğunu belirterek, "Önceliğimiz büyük bir yatırımcının gelmesidir. Daha da önceliğimiz buranın devlet tarafından yapılmasıdır. Bunların yanında bir alternatifimiz daha var. Büyükşehir belediyemizin de teklifi var ve değerlendirebiliriz. Bu bölgenin tüm hazırlıkları yapıldı" dedi. Çelebi, yatırımcıların alan hazır olmadığı için de çekingen davrandıklarını belirterek, "Tabi ki burayı bir OSB olarak değil, katma değerli ürünlerin üretileceği bölge olarak planlıyoruz. Bu anlamda KTÜ ile ortak bazı projelerimiz var. Arazi olsa uluslararası alanda pazarlanması daha kolay olacaktır" dedi.
ÖZLÜ: MEGA ENDÜSTRİ BÖLGELERİ TÜRKİYE'NİN PROJESİDİR
Yatırım Adası Endüstri Bölgesi'nin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından onaylandığında Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı görevinde bulunan ve Mega Endüstri Bölgelerini planlayan Düzce Belediye Başkanı Faruk Özlü, 2017 yılında Türkiye'nin 150 milyar dolarlık bir sanayi geliri vardı ve bunu 300 milyar dolara nasıl çıkaracağımızı planlamak için yurtdışından bir firma ile çalışma yaptık. Türkiye OSB kurma konusunda çok deneyimli. 370 OSB var her bölgede ve mantığı oturdu" dedi. Türkiye'de 5 adet Mega Endüstri Bölgesi kurulması için bakanlığı döneminde hareket ettiklerini belirten Özlü sözlerini şöyle sürdürdü:
"Dünyada en göze batan Singapur örneği var. Komşu ülkelerden getirdikleri dolgu ile de doldurdular. Bugün 100 milyar dolar ciroları var. O zaman 60 milyar dolardı. Türkiye'de Trabzon, Adana, İzmir, Çanakkale, Balıkesir ve Zonguldak olmak üzere Mega Endüstri Bölgeleri planlandı. Cumhurbaşkanımız bu planlamaları kendi sosyal medya hesabından paylaştı. Mega Endüstri Bölgeleri Türkiye'nin projesidir. Yoksa bu belediyelere veya kuruluşlara bırakılırsa hayal olur. Hükümetin programı olmalı alt yapıyı yapmalıdır."
"ENDÜSTRİ BÖLGELERİNDE ARSA VE FABRİKA KURULARAK GİRİŞİMCİYE TAHSİS EDİLMELİDİR"
Düzce Belediye Başkanı Faruk Özlü, "Arsa almayı çok seviyoruz, parayı o arsaya ve binaya harcıyoruz. İşletme için bankadan kredi çekiyoruz. Firmalar doğmadan batağa geçiyor. Dünya Bankası verilerine göre Türkiye GSMH gelirine göre dünyadaki 17'nci ülkeyiz. Türkiye çok mesafe kat etti ama dünya da çok ilerledi, onlar da boş durmuyor. Türkiye bir sıçrama, bir hamle yapmalı. Bu OSB ile olmaz. Mega Endüstri Bölgesi olmalı. Bakın Singapur örneği var. Arsa satmıyor. Fabrika hatta, makinayı kuruyor. Peki şirket nasıl kazanıyor? Doğal gaz satıyor, su satıyor, enerji ve diğer işleri satarak kazanıyor. Türkiye'de de Singapur modeli uygulanabilir. Singapur'da bir gram petrol yok, ama 2 rafineri var. 1 ton petrolden türevlerini üreterek 6 katı para kazanılıyor. Mesela Gaziantep'te devasa OSB'ler var ama daha katma değerli işler yapılması lazım" dedi.
"BU PROJEYE TÜRKİYE'NİN İHTİYACI VAR"
Düzce Belediye Başkanı Faruk Özlü, Trabzon Yatırım Adası Endüstri Bölgesi'nde yapılacak dolgunun da çok büyük bir dolgu olmayacağını vurgulayarak, "Trabzon Yatırım Adası Endüstri Bölgesi hükümetin projesi olmalı, hükümet bu projeyi sahiplenmeli, altyapısını yapmayı üstlenmeli. Türkiye'nin sıçrama yapması için katma değerli ürünlere ihtiyaç var. Hükümetin desteği olmadan gerçekleştirilmesi zor. TTSO ve belediye bütçesiyle böyle büyük yatırımlar yapmak mümkün değil. Mega endüstri bölgeleri Türkiye'nin projesi olmalı. Türkiye'nin 62 yıldır olduğu 17. sıradan daha yukarılara sıçraması için mega endüstri bölgeleri yapılması lazım. Dolgu da aslında çok fazla bir dolgu değil. İnşaat ve dolgu ile eş zamanlı hangi şirketlerin yatırım yapacağının çalışılması lazım. Küresel ve ihracat odaklı düşünmezsek işe yaramaz. İç pazara dönük çalışmak olmaz. Büyük firmalarla temasa geçmek gerek. 5 Mega Endüstri Bölgesi de mutlaka kurulmalı. Bunu yapmak aslında bir altyapı sayılır. Kendi imkanlarımızla yapmanız çok zor. Bu aşamada Cumhurbaşkanı Yardımcımız Cevdet Yılmaz ile bir görüşme yapılarak projenin önemi anlatılmalı. Ayrıca burası için uluslararası düşünülmesi lazım. Dünyada size network açabilecek danışmanlık şirketi ile çalışılması lazım. Liman kurulması cazibesini artırır. Ama kesinlikle OSB mantığıyla kurulmamalı. Katma değer üreten firmalar olması gerek. Trabzon da Karadeniz'in en önemli şehri. Trabzon girişimciliğinin katma değere dönüşmesi lazım. Hükümet desteği ve uluslararası destek önemli. Bu projeye Türkiye'nin ihtiyacı var. Bütün bölgeye hitap edebilecek bir proje. Doğu Karadeniz'in lokomotif projesi. Dolgu ve altyapıyı devlet yapacak binayı hatta makinesini devlet sağlayacaktı ilk planlamaya göre. Yani bir nevi anahtar teslimi olacaktı. Sanayiciye yer satılmayacak kullanım hakkı verilecekti. Ancak pandemi, deprem ve EYT bu işlerin biraz aksamasına neden oldu. Bunları topladığımız zaman devletin buraya yatırım yapması gecikmiş olabilir. Ama konsept biraz önce söylediğim gibi olmalı. 5 bölge kurmalıyız mutlaka bunun gibi."